Rösterna i EU-valet 2019 har räknats
Valmyndigheten har information
om resultatet av EU-valet i Sverige.
Europaparlamentet har information
om valresultaten i alla EU-länderna.
Folkets röst i EU
I EU-valet röstar folket
i EU:s alla medlemsländer.
De röstar på vilka politiker som ska
bestämma i EU:s riksdag,
Europaparlamentet.
I Europaparlamentet arbetar 705 politiker
från alla EU:s medlemsländer.
Sverige väljer in 21 svenska politiker till
Europaparlamentet.
Politikerna i Europaparlamentet
får sitt jobb
för fem år framåt i tiden.
Europaparlamentarikerna jobbar
mest på sitt kontor i Bryssel
och ungefär en gång
i månaden i Strasbourg.
De reser också hem till
sitt land för att berätta
om arbetet i EU för folket.
EU påverkar dig
Europaparlamentet är med och
skapar lagar och regler
som gäller i hela EU.
Du kan påverka EU:s politik
genom att rösta i EU-valet.
Alla som är medborgare i ett EU-land
är också EU-medborgare
och har vissa rättigheter.
Som EU-medborgare har du
bland annat rätt att rösta i EU-valet.
Du kan också resa, arbeta eller studera
i alla EU:s länder.
Din rätt att rösta
Du får rösta i EU-valet
om du är svensk medborgare
och har fyllt 18 år
senast på valdagen.
Om du är medborgare
i ett annat land i EU
men bor i Sverige
får du också rösta
om du har anmält dig
till den så kallade röstlängden.
Valmyndigheten har mer information
om vem som får rösta
och hur det går till att rösta.
Om rösträtt på Valmyndighetens webbplats.
Så röstar du
Att rösta i EU-valet
går till på samma sätt
som valet till riksdagen.
Ungefär tre veckor före valet
får du hem ett röstkort i brevlådan.
Det behöver du för att rösta.
Du kan välja att rösta i en
vallokal innan valdagen.
Det kallas förtidsröstning.
Annars kan du rösta på valdagen.
Nästa EU-val är år 2024.